Hoe zorg je voor een goed thuiswerkbeleid?

Sinds corona-tijd komt het steeds vaker voor dat personeel thuis werkt. Misschien werk je eens in de zoveel tijd thuis, werk je standaard hybride of kiest jouw werkgever ervoor om standaard iedereen thuis te laten werken. Dit hangt natuurlijk erg af van het thuiswerkbeleid van je werkgever en je eigen voorkeur. Een ding is zeker, hoewel het heel prettig kan zijn om thuis te werken is het soms ook knap lastig! Als manager wordt het je ook niet makkelijk gemaakt als het team en de manager zelf op verschillende locaties zitten. Hoe behoud je een goede communicatie? Hoe zorg je dat iedereen productief blijft en het werk prettig vindt? 

Blending Forces heeft een aantal tips voor een goed thuiswerkbeleid voor je in kaart gebracht - om dat managen wat meer manageable te maken.

Maak gebruik van een platform

Maak gebruik van een platform zoals Zoom, Teams, Whatsapp (gezamenlijke groep) en een Google Drive. Je team kan hierop onderling communiceren, los daarvan is een drive enorm handig zodat iedereen toegang heeft tot dezelfde documenten - geen gedoe met te grote bestanden via de mail of WeTransfer. Zo kan iedereen samenwerken tijdens het thuiswerken!

Houd contactmomenten bij

Houd in een notitie of in een excelbestand bij wie je wanneer en waarover hebt gesproken. Dit is niet enkel handig om te weten hoe iedereen ervoor staat, maar geeft je ook inzicht in wie je nog de nodige aandacht moet geven, zodat je niemand over het hoofd ziet. 

goed thuiswerkbeleid

management vanuit huis

Stap weg uit de rol van tussenpersoon

Motiveer je teamleden om samen te werken, zorg ervoor dat er onderling gecommuniceerd wordt over uitdagingen binnen hun dagelijkse (thuis)werkzaamheden. Dit kan bijvoorbeeld al besproken worden in een dagstart, maar je kunt ook losse meetings inplannen met collega’s die vergelijkbare vraagstukken of taken behandelen. Zo creëer je een duidelijk thuiswerkbeleid, waardoor iedereen weet waar ze aan toe zijn. Structuur is ontzettend belangrijk om personeel vitaal te houden/krijgen - helemaal als er veel thuiswerkers zijn! 

Werk(plek), privé en vitaliteit

Motiveer je teamleden om werk en privé gescheiden te houden. Dit is niet enkel prettig om productiviteit te verhogen - maar helpt ook mee aan de vitaliteit van je teamleden. Motiveer hen om regelmatig te bewegen, bijvoorbeeld door een half uurtje extra vrije tijd te geven voor een wandeling. Het gescheiden houden van werk en privé én het motiveren van beweging helpen immers bij het voorkomen van een bore-/burn-out, en het is dan ook aan te raden dat dit altijd deel uitmaakt van een vitaliteitsbeleid!

Je kunt hier meer lezen over tips bij het voorkomen bore-outs en hier over burn-outs.  


Geef je personeel ruimte om een prettige thuiswerkplek in te richten: vind mogelijkheden voor een goed werkende laptop, tweede beeldscherm, ergonomische stoel en andere accessoires. Door extra aandacht te besteden aan dit soort zaken in je thuiswerkbeleid draagt niet alleen bij aan de vitaliteit van je personeel op een directe (ergonomische) manier, maar laat ook zien dat er actief aan is gewerkt om van de thuiswerkplek ook daadwerkelijk een werkplek te maken!

Laatste update: 26 oktober 2022