Gesprekstechnieken: wanneer gebruik je ze en wat houden ze in?
Zakelijke (of privé) gesprekken hebben vaak baat bij specifieke gesprekstechnieken om effectieve communicatie te waarborgen, weloverwogen beslissingen te nemen en zakelijke doelen zo snel mogelijk te bereiken. Er zijn een aantal gesprekstechnieken die jij als professional kunt toepassen om het onderste uit de kan te halen bij een belangrijk gesprek!
Wat zijn gesprekstechnieken?
Een gesprekstechniek is een verbale of non-verbale tactiek die je toepast om jouw gesprekken met anderen te verbeteren en op een efficientere manier je gespreksdoelen te behalen. Dat kan van alles zijn, voor het team van Blending Forces steken een aantal technieken er met kop en schouders bovenuit. Deze lichten we verder toe in deze blog.
Hulp nodig bij interne of externe communicatie? Lees meer via Communicatie adviseur: ontdek de voordelen!
Voor je een gesprek begint is het verstandig om specifieke doelen vast te stellen die bereikt moeten worden door het gesprek. Dit zal je tijdens het gesprek helpen om op koers te blijven. Het is belangrijk dat beide partijen voldoende tijd heeft om inbreng te leveren, respecteer daarom je eigen tijd maar ook die van de ander. Houd je aan het vooraf ingestelde tijdslimiet voor het gesprek en geef elkaar de ruimte om te spreken.
Misschien is het wat voor de hand liggend, maar luisteren is een must bij het voeren van een effectief gesprek. Probeer dan ook actief te luisteren, het is belangrijk dat je interesse toont in wat je gesprekspartner zegt. Non-verbale signalen kunnen hier goed bij helpen, zoals het behouden van oogcontact en knikken. Wanneer er duidelijke gevoelens en standpunten aan bod komen is het gunstig om empathie te tonen naar de ander toe, dit helpt bij het opbouwen van vertrouwen.
Door het stellen van open vragen stimuleer je dat het gesprek de diepte ingaat. Begin je vraag dus met woorden zoals wat, waarom, hoe en wanneer. Door het inzetten van open vragen en door te vragen over het onderwerp, help je jezelf meer informatie te verkrijgen vanuit je gesprekspartner. Daarnaast kun je tijdens het gesprek af en toe de belangrijkste punten samenvatten, dit zal je helpen om ervoor te zorgen dat je de informatie juist hebt begrepen en dat jullie op een lijn liggen.
Pro-tip! Heeft het gesprek dat je gaat voeren als doel het oplossen van een probleem? Gebruik dan probleemoplossingstechnieken, zoals het identificeren van oorzaken en bedenken van oplossingen.
Vinden er op dit moment conflicten plaats binnen jouw onderneming of lopen jullie tegen vraagstukken aan waar jullie niet uitkomen? Ontdek dan de begeleiding bij verandertrajecten van Blending Forces. Onze verandercoaches zijn experts in het efficient inplementeren van bedrijfsveranderingen en het behoud van gezonde communicatie tussen de betrokken partijen. Lees meer in de blog Verandermanagement voor Organisaties.
Duidelijke communicatie is uiterst belangrijk, wanneer je in vakkundige termen spreekt loop je het risico dat de ander je niet zal begrijpen. Vermijd deze woorden tenzij je zeker weet dat de ander er bekend mee is. Constructieve feedback is altijd mogelijk wanneer dit nodig is, zorg er wel voor dat de feedback die je geeft specifiek, eerlijk en vriendelijk overgebracht wordt. Na afronding van het gesprek stuur je indien nodig een samenvatting naar je gesprekspartner, hierin neem je de besproken punten en eventuele vervolgstappen mee.
Welke gesprekstechnieken zijn er?
De bovenstaande uitleg kan wellicht lastig zijn om zomaar te onthouden. De belangrijkste gesprekstechnieken zijn daarom verwerkt in ezelsbruggetjes:
Laat OMA thuis - opinies, meningen, adviezen
Wees een OEN - open, eerlijk, nieuwsgierig
Smeer NIVEA - niet invullen voor een ander
Maak je DIK - Denk in kwaliteiten
Denk aan ANNA - alles navragen, niets aannemen
Gebruik LSD - luisteren, samenvatten, doorvragen
Kortom: stel relevante vragen en luister goed!
Blending Forces
Wij bieden graag hulp bij het veranderen! Verandermanagement inzetten om effectiever, resultaatgerichter, flexibeler en efficiënter te kunnen werken is waar wij voor staan. We bieden programma’s aan rond de thema’s Duurzaamheid & Innovatie, Gezonde Vitale Medewerkers & Fun, Persoonlijke Groei en Teambuilding & Organisatieontwikkeling. Dit zijn de belangrijkste peilers, maar uiteraard denken we graag mee over wat jouw organisatie het hardst nodig heeft. Zo kunnen we iedereen een programma op maat bieden. We hopen snel samen te kunnen werken!